حکمت و کتاب مقدس


به‌نظر می‌آید کلمۀ حکمت در این روزگار مدرن  ما کمتر مورد استفاده قرار می گیرد در واقع  

"تحصیل" و "دانش " واژه رایج عصر فعلی ما هستند 

اگر شخصی دارای تحصیلات عالیه باشد، او را حتی ناگفته "حکیم" خطاب می کنیم 

وقتی می گوییم که یک نفر باخرد است یعنی چه ؟ معمولا یعنی ان شخص فرد باهوشی است و یا اینکه استعداد درخشانی دارد و یا می تواند به سوالات ما درباره زندگی پاسخ بدهد .


 اما در عهد عتیق خرد معنای واقعی تری دارد کلمه خرد و یا حکمت معنای مهارت را می داد !!یک ادم باخرد می دانست که چگونه باید زندگی کند و از پس مشکلات مختلف بر     می امد . و از نظر خدا چگونه باید زندگی کرد !!

برای یهودیان تمام تاکید و عشق یهود به حکمت و یا ادبیات حکمت این نبود که چطور پاسخ تمام سوالات را پیدا کردند بلکه نگرانی اولیه این بود که چطور روزانه در دینداری زندگی  و خدا را خشنود کنند . !!



بر اساس کتاب مقدس، خدا منبع اصلی همه حکمتهاست، زیرا تعالیم او "منبع حکمت است و به ما می آموزد که از احکام ابدی او اطاعت کنیم" 


علاوه بر این، خدا دانای کامل است: او همه چیز را می داند، و تنها در او همه اسرار حکمت نهفته است . .


کلام خدا به‌روشنی بیان می‌کند که شخص حکیم کسی است که محور ارزش‌هایش نه خود و نه دیگران بلکه خداست. 


چنین شخصی ممکن است فاقد هر نوع تحصیلات دانشگاهی باشد اما زندگی خود را بر مبنای انجام خواست خدا بنا می‌کند و می‌کوشد اهداف خدا را  هر آنچه می‌اندیشد - عمل  و به اجرا درآورد. 

پس  کلام خدا  "ترس از خدا" را آغاز حکمت می‌نامد (امثال سلیمان ۱‏:‏‌۷) می خوانیم که : نخستين قدم برای كسب دانش- حکمت، خداترسی است. كسی كه حكمت و ادب را خوار می‌شمارد، احمق است

در امثال فصل 9 ایه 10 می خوانیم که : زيرا خداترسی اساس حكمت است و شناخت خدای مقدس انسان را دانا می‌كند. 11حكمت عمرت را زياد می‌كند. 12اگر حكمت داشته باشی سودش به خودت می‌رسد و اگر حكمت را ناچيز بشماری به خودت زيان می‌رسانی


در مزامیر 111 ایه 10 می خوانیم که : ترس از خداوند شروع حکمت است. او به کسانی که از او اطاعت می کنند، فهم و شعور می بخشد. او را تا به ابد سپاس باد


خداترسی اساس حکمت حقیقی است.‏ چرا؟‏ به خاطر اینکه حکمت یعنی توانایی استفادهٔ صحیح از دانش و آگاهی.


خدا ترسی زمانی اتفاق می افتد که روح ما در حضور خدا با احترام و ستایش وارد میشه . این یک پیش نیاز هست برای دستیابی به حکمت ‏

 خداترسی به معنی وحشت از خدا نیست بلکه به معنی سر فرود آوردن در برابر اوست.‏ به چه دلیل؟‏ به دلیل عظمت او و احترام و اعتمادی که به او داریم.



حکمت را می توانیم طوری دیگری هم تعریف کنیم .حکمت را می توان به  سفری تشبیه کرد که در آن دگرگونی ارزش‌ها با محوریت خدا رخ می‌دهد. 

می‌توان آن را جستجویی بنامیم برای هر چه عمیق‌تر درک کردن رازهای هستی و حیات


ثروت، افتخار، صلح، حیات،دانش,خوشبختی,سلامتی، و رضامندی خداوند از فواید حکمت هستند

سلیمان پادشاه بیش از هر شخص دیگری در مورد حکمت در کتاب مقدس نوشته است و انچه که در کتاب جامعه نوشته درباره یافتن خوشبختی از طریق بدست اوردن حکمت از طرف خداست . 


وقتی که به موضوع حکمت در کتاب مقدس می رسیم ناخوداگاه به داستان و زتدگی  سلیمان پادشاه در کتاب مقدس می رسیم . پادشاهی که از نظر دانش و حکمت از تمام پادشان دیگر بالاتر بود 

سلیمان گفت: خدای من،  بسیار جوان هستم و نمی دانم چگونه حکومت کنم. پس به من حکمت عطا کن

.

 او از خدا یک درخواست عجیب و  معنوی کرد که مورد قبول واقع شد.

در اول پادشاهان فصل 3 ایه 8 : سلیمان از خدا درخواست عجیبی می کند او از خدا درخواست می کند که به او حکمت عطا کند و خدا وقتی که درخواست سلیمان را شنید بسیار خوشنود شود  . پس خدا  به سليمان فرمود: «چون تو حكمت خواستی تا با عدالت حكومت كنی و عمر طولانی يا ثروت فراوان برای خود و يا مرگ دشمنانت را از من نخواستی، 12پس هر چه طلب كردی به تو می‌دهم. من به تو فهم و حكمتی می‌بخشم كه تاكنون به كسی نداده‌ام و نخواهم داد. 13در ضمن چيزهايی را هم نخواستی به تو می‌دهم، يعنی ثروت و افتخار را، به طوری كه در طول زندگی‌ات هيچ پادشاهی به پای تو نخواهد رسيد. 14اگر مثل پدرت داوود از من اطاعت كنی و دستورات مرا پيروی نمايی آنگاه عمر طولانی نيز به تو خواهم بخشيد


در اول پادشاهان فصل 4 ایه 29 می خوانیم که : 

خدا به سليمان فهم و حكمت بی‌نظيری بخشيد و بصيرت او بی‌حد و حصر بود . حكمت سليمان از حكمت دانشمندان مشرق زمين و علمای مصر هم زيادتر بود پادشاهان سراسر جهان كه آوازهٔ حكمت او را شنيده بودند نمايندگانی به دربار او می‌فرستادند تا از حكمتش برخوردار شوند


سلیمان در امثال فصل 2 ایه 6 می گوید که : خداوند بخشندهٔ حكمت است و سخنان او به انسان فهم و دانش می‌بخشد. 7او به آدمهای خوب و درستكار كمک می‌كند و از آنها محافظت می‌نمايد. 8او از اشخاص با انصاف و خداشناس حمايت می‌كند.

 اگر به سخنانم گوش بدهی، خواهی فهميد كه عدالت، انصاف و صداقت چيست و راه درست كدام است. 10حكمت جزو وجود تو خواهد شد و دانش به تو لذت خواهد بخشيد

خدا  قول داده است که به جویندگان  خود حکمت ببخشد.‏

 حکمتی که به معنای استفادهٔ صحیح از آگاهی،‏ درک و قدرت تشخیص است.‏ 

در جامعه فصل 7 ایه 11  می خوانیم که : حكمت بيش از هر ميراثی برای زندگان مفيد است. 12حكمت و ثروت هر دو پناهگاهی برای انسان هستند، اما برتری حكمت در اين است كه حيات می‌بخشد. 

در جامعه فصل 8 ایه 1 می خوانیم که : کیست که مثل مرد حکیم باشد وکیست که تفسیر امر را بفهمد؟ حکمت روی انسان  را روشن میسازد و سختی چهره او تبدیل میشود

منظور از ایه بالا چیست ؟ علیرغم شکست حکمت انسانی در حل همه این مشکلات، هنوز هم سلیمان بر این باور است که مرد حکیم برتر از دیگران است. نقطه نظر سلیمان  پادشاه این بود که حکمت حتی بازتاب دهنده ظاهر انسان است و حکمت روی انسان را منور می‌سازد

حکمت به انسان می‌آموزد در حضور پادشاه چگونه رفتار کند، خواه این پادشاه خدا باشد و یا یک سلطان زمینی. رفتار شایسته در حضور پادشاه  ، مستلزم اطاعت است. اگر به این هشتار توجه کنیم نتیجش یک مسیحی شاد و فروتن است .

 به سخنان سلیمان در این ایه توجه کنیم او می گوید که اگر انسان به حکمت خدا وابسته باشد چهره نورانی دارد !! یعنی صورتش با حکمتی که به او داده تغییر می کند . 

انسان با حکمت می داند که چه چیزی نمی داند . اما این را می داند که چه کسی را شناخته است . ..

سلیمان به ما می گوید که  حکمت داشتن بهتر از ثروتمندمند بودن و یا میراث خوب داشتن است . چون حکمت نه تنظل پیدا می کند و نه تحت تورم قرار میگیرد . سلیمان میگوید که کسی که حکمت دارد از برکت مطاعفی بر خوردار است . حکمت و خرد حیات می بخشد . 

‏به قول سلیمان  حکمت برای کسانی که از ان  بر خوردار هست  مانند سر پناه هست و امنیت بیشتری نسبت به پول دارد . 


مزامیر فصل 37 ایه 30 : از دهان انسان درستكار، حكمت بيرون می‌آيد و زبان او آنچه را راست است بيان می‌كند. 31او احكام و دستورات خداوند را در دل خود جای داده است و از راه راست منحرف نخواهد شد


امثال فصل 24 ایه 3 : حکمت است که خانه را بنا می کند و فهم است که ان را مستحکم می کند . 

کسی ممکن است باهوش باشد ولی حکمت نداشته باشد و یا با معلومات بسیار ولی باز هم فاقد حکمت. پس چگونه میتوان حکمت را توصیف کرد ؟

 در انجیل متی فصل 7 ایه 24 می خوانیم که : هر كه احكام مرا می‌شنود و آنها را بجا می‌آورد، شخصی داناست؛ او مانند آن مرد عاقلی است كه خانه‌اش را بر صخره‌ای محكم بنا كرد. هر چه باران و سيل آمد، و باد و طوفان بر آن خانه وزيد، خراب نشد چون روی صخره ساخته شده بود کسی که به کلام خدا اهمیت نمی‌دهد مانند شخص ابله ای است که خانه خود را بر روی ماسه برپا می‌کند ، یک زیرپایه سست و غیر قابل اطمینان که مانند زندگی است که در مقابل طوفان مشکلات ایستادگی نمیکند

..  

از طرفی دیگر، برای عبرانیان حکمت حقیقی در داشتن درک صحیحی از اینکه خدا هست و دانستن اینکه او از همه چیز بالاتر است.

 حکمت خدا به وضوح  در کاری که عیسی برای ما کرد دیده میشود زیرا بوسیله اوست که ما از گناهانمان بخشیده شده ایم و آرامشی را که هیچکس دیگری نمی‌تواند به ما بدهد،به ما داده شده است . 

اما سوالی که مطرح میشود این است که چگونه می‌توان حکمت خدا را به دست آورد‏؟ 

اول  آیا برای کسب حکمت  به هوش فوق‌العاده یا تحصیلات عالی نیاز داریم؟ خیر،‏ خدا حاضر است حکمت خویش را بدون توجه به پیشینه یا تحصیلات شخص به او ارزانی دارد.‏‏

در اول قرنتیال فصل 1 ایه 27 می خوانیم که : برادران عزيز، اگر به خود كه برای پيروی از مسيح دعوت شده‌ايد نگاه كنيد، پی خواهيد برد كه اكثر شما از نظر دنيوی حكيم و قدرتمند و ثروتمند نيستند. در عوض، خدا عمداً اشخاصی را برگزيده، كه مانند شما در نظر مردم دنيا، ضعيف هستند، تا از اين راه آنانی را كه دانا و قدرتمند به حساب می‌آيند، شرمگين سازد

در امثال فصل 4 ایه 6 می خوانیم که : حكمت را ترک نكن، زيرا از تو حمايت خواهد كرد. آن را دوست بدار كه از تو محافظت خواهد نمود. 7حكمت از هر چيزی بهتر است؛ به هر قيمتی شده آن را به دست بياور. 8اگر برای حكمت ارزش قايل شوی، او نيز تو را سربلند خواهد نمود. اگر حكمت را در آغوش بگيری او به تو عزت خواهد


دوّم  باید فروتن و متواضع باشیم.‏ کسب حکمت خدا بدون فروتنی و تواضع ممکن نیست.در امثال فصل 11 ایه 2 می خوانیم که : تكبر باعث سرافكندگی می‌شود، پس دانا كسی است كه فروتن باشد

به چه دلیل؟‏ کسی که فروتن و متواضع است،‏ اقرار می‌کند که پاسخ همه چیز را نمی‌داند،‏ همیشه نظراتش صحیح نیست – و در تمام کارها هم همیشه موفق نیست . خدا «با شخص متکبّر و مغرور مخالفت می‌کند.‏» اما حکمتی عظیم در اختیار کسانی قرار می‌دهد که در دل فروتن هستند

در یعقوب فصل 4 ایه 6 می خوانیم که : خدا به شخص فروتن قوت می‌بخشد، اما با شخص متكبر و مغرور مخالفت می‌كند. بنابراين، خود را با فروتنی به خدا بسپاريد، و در برابر شيطان ايستادگی كنيد تا از شما دور شود. 8به خدا نزديک شويد، تا او نيز به شما نزديک شود.

سوّم آنکه باید کلام خدا را مطالعه کنیم.‏ حکمت خدا با خواندن کلامش بر ما آشکار می‌گردد.‏ برای کسب این حکمت باید زحمت کشید .

در مزامیر فصل 119 ایه 130 می خوانیم که : درک تعالیم تو ذهن آدمی را روشن می کند و ساده دلان را حکیم می گرداند. 

 در امثال فصل 2 ایه 1      می خوانیم که:  ای پسرم، اگر به سخنانم گوش بدهی و دستوراتم را اطاعت كنی، 2به حكمت گوش فرا دهی و طالب دانايی باشی، 3و اگر به دنبال فهم و بصيرت باشی 4آن را مانند نقره بطلبی تا به چنگ آری، 5آنگاه خدا را خواهی شناخت و اهميت خداترسی را خواهی آموخت. 6خداوند بخشندهٔ حكمت است

چهارم اینکه باید دعا کنیم.‏ اگر صادقانه از خدا طلب حکمت کنیم،‏ او با سخاوت تمام آن را به ما ارزانی خواهد داشت در یعقوب فصل 1 ایه 5 می خوانیم که : اگر كسی از شما طالب حكمت و فهم برای درک اراده و خواست خداست، بايد دعا كند و آن را از خدا بخواهد؛ زيرا خدا خرد و حكمت را به هر كه از او درخواست كند، سخاوتمندانه عطا می‌فرمايد بدون اينكه او را سرزنش نمايد


حکمت خدا حکمتی است که می‌توان در زندگی روزمره به کار گرفت.‏ پس اگر حقیقتاً حکمت خدا را کسب کرده باشیم،‏ تأثیر آن باید در رفتارمان مشهود باشد.‏ یعقوب  ثمرات حکمت خدا را به این شکل  عنوان می‌کند:‏ «آن حکمت که از بالا است،‏ نخست پاک است،‏ سپس صلح‌آمیز و ملایم و نصیحت‌پذیر،‏ و سرشار از رحمت و ثمرات نیکو،‏» (‏یعقوب ۳:‏۱۷‏،‏ ترجمهٔ هزارهٔ نو‏)‏

 در یعقوب فصل 3 ایه 13 می خوانیم که : در میان شما چه کسی عاقل و فهیم است ؟ او باید با زندگی و اعمال نیک خود که با تواضع حکمت همراه باشد آنرا نشان دهد.

چرا سلیمان موفق نشد حکمت را نگاه دارد؟‏ ب)‏ ما چگونه می‌توانیم حکمت را نگاه داریم،‏ و این کار چه فوایدی برایمان مان خواهد داشت؟‏

۲۱ حکمت خدا هدیه‌ای است از جانب او؛‏ هدیه‌ای که باید از آن نگهداری کرد.‏ 

سلیمان در این باره گفت:‏ «پسرم حکمت و بصیرت را نگاه دار.‏» (‏امثال ۳:‏۲۱‏،‏ تفس‍.‏‏)‏ متأسفانه،‏ سلیمان خودش موفق به این کار نشد.‏ او تا وقتی حکیم باقی ماند که دلش را مطیع نگاه داشت.‏ اما وقتی،‏ همسران غیریهودی بسیار اختیار کرد،‏ آنان دل او را از پرستش خدا منحرف ساختند.‏ (‏۱پادشاهان ۱۱:‏۱-‏۸‏)‏ سرگذشت سلیمان نشان می‌دهد که دانش و آگاهی اگر به طور صحیح به کار گرفته نشود پوچ و بی‌ارزش است.

حکیمانه ترین آیه کتاب مقدس چیست؟

در انجیل متی فصل 22 ایه 37 : 

مزامیر 111 ایه 10 : انسان چگونه خردمند می‌شود؟ خداترسی نخستين گام در اين راه است. خداوند به همهٔ كسانی كه دستوراتش را اجرا می‌كنند، خرد می‌بخشد.

‏در دوم تیموتائوس فصل 3 ایه 15 می خوانیم که : اين كتاب به تو حكمت بخشيده تا بدانی كه دست يافتن به نجات، از راه ايمان به عيسی مسيح امكان‌پذير است

روح حکمت چیست؟ روح حکمت روحی است که ملکوت خدا را در خود دارد. … عیسی مکاشفه خدا به جهان است، او نه تنها مکاشفه خدا، بلکه کسی است که پدر را آشکار می کند ، زیرا او منبع مکاشفه و حکمت  خداست .

حالا اینجا یک سوال مطرح میشود : حکمت خدا چه چیزی هست  ؟ 

خدا همیشه والاترین هدف و بهترین روشها را برای دستیابی به اون هدف انتخاب  می کند که این حکمت اوست و حالا این حکمت در کجا دیده میشود !!؟؟

 اول حکمت او در خلقت هست !! نبوغ محض خدا در این دنیا به نمایش گذاشته شده است . چون خدا همه چیز رو در این جهان افرید . در واقع خدا با خلقت این جهان بزرگنمایی جلال خودش را به ما نشان می دهد .

 پس والاترین هدف خدا نمایش دادن عظمت و بزرگی خودش هست  . 

در رومیان فصل 1 ایه 20 می خوانیم که : انسان از ابتدا، آسمان و زمين و چيزهايی را كه خدا آفريده، ديده است و با ديدن آنها می‌تواند به وجود خدا و قدرت ابدی او كه ناديدنی هستند پی ببرد. پس وقتی در روز داوری در حضور خدا می‌ايستد، برای بی‌ايمانی خود هيچ عذر و بهانه‌ای ندارد

یک جمله معروف از جان کالوین که می گوید : کل جهان هستی صحنه ی تئاترست که جلال خدا را نمایش می دهد .

حکمت خدا را می توانیم در یگانه فرزندش عیسی مسیح ببینیم که برای گناه بشر چه کاری انجام داد 

حکمت خدا را در کلیسا می بینیم که ما را هر روز به صورت و شباهت عیسی مسیح می کند . 

می توانیم حکمت خدا رو در کلمه لوگوس که یوحنا در فصل یک بکار می برد برای توصیف خدای که جسم پوشید و انسان شد اشاره کنیم 

حکمت خدا را در بشارت دادن کلیسا به غیرایمانداران می توانیم بیان کنیم همانطور که عیسی مسیح در متی فصل 28  می گوید بروید و شاگرد بسازید .

حکمت یعنی زندگی کردن با چیزی که دوستش ندارید . 

کسی که حکمت دارد می داند که چه نمی داند . 

حکمت یعنی پذیرفتن چیزی که می دانید نمی توانید ان را تغییر بدهید 

کسی که  حکمت دارد این را درک کرده است چیزی را که میشود تغییر داد را تعییر بدهد و چیزی که نمی تواند تغییر بدهد را باید با ان کنار امد 

حکمت یعنی درک انچه که قابل کشف نیست  ... در جامعه فصل 8 ایه 17     می خوانیم که : اگرچه مرد حکیم نیز گمان برد که آن را میداند اما آن را درک نخواهد نمود  .. ممکن است بپرسید چرا چیزهای هست که نمی توانیم درک کنیم هر سال دانش خودمان را زیاد می کنیم !! اما کتاب مقدس می گوید خیلی چیزها را درک نخواهیم کرد !! ما تلاش می کنیم چیزهای زیادی را یاد می گیریم اما باز هم می بینیم  چیزهای زیادی وجود دارد که از درک ان اجز هستیم . !!!

سلیمان به این نتیجه می‌رسد که خدا چنان امور را ترتیب داده است که انسان نمی‌تواند تمام قطعات این پازل را کنار هم بگذارد. مهم نیست که انسان چقدر تلاش می‌کند، اما تلاش او منجر به شکست می‌شود و مهم نیست که انسان چقدر دانا و حکیم است، او پاسخ به تمام سؤالات را نمی‌تواند پیدا کند

..

اما عظیم ترین بخش حکمت خدا در خلقت او نیست !! که هر چند این فوق العاده هست !! عظیم ترین نمایش حکمت الهی که جهان به خودش دیده و یا خواهد دید در  نجات هست!!در صلیب عیسی مسیح هست . فقط خدا می توانست که این نقشه نجات را طراحی کند .

 در رومیان فصل 8 ایه 3 می خوانیم که : در واقع، ما با دانستن احكام مذهبی از چنگال گناه نجات پيدا نكرديم، زيرا قادر به رعايت آنها نيستيم. به همين علت خدا طرح ديگری برای نجات ما تهيه ديد. او فرزند خود عيسی مسيح را در بدنی مانند بدن انسانی ما به اين جهان فرستاد، با اين تفاوت كه بدن او سلطهٔ گناه نبود. او آمد و جانش را در راه آمرزش گناهان ما قربانی كرد،

نباید فراموش کنیم که اگر دست خود ما بود تا 100 سال اینده هم نمی توانستیم نقشه با شکوه تر و جذاب تر و در عین حال ساده تر برای نجات خودمان پیدا کنیم . اینکه خدای پدر به شخص دوم الوهیت یعنی پسر ازلی خودش ماموریت بدهد که از یک باکره متولد بشود و به این دنیا بیایید !! این چه نوع حکمتی است . !!؟


در عهد جدید، عیسی مسیح به عنوان تجسم عینی حکمت معرفی شده . این حقیقت در هر مرحله از زندگی او به خوبی نشان داده شده . از همان مراحل کودکی چه زمانی که متولد شد - چه در معبد که بود  تا  زمان تعمیدش و همچنین در معجزات و موعظاهایش . عیسی مسیح نماینده حکمت و عطا کننده حکمت و معرفت است

در کولسیان فصل 2 ایه 3 می خوانیم که : تمام گنجينه‌های حكمت و معرفت خدا، در مسيح نهفته است


در اول قرنتیان فصل 1 ایه 30 می خوانیم که : از اوست که شما در مسیحْ عیسی هستید، که از جانب خدا برای ما حکمت شده است، یعنی پارسایی، قدّوسیت و رهایی

تفسیر ایه بالا : هرگز این حقیقت را فراموش نکنیم که این خدا بود که ما را برگزیده و ما خدا را انتخاب نکرده‌ایم (به انجیل یوحنا ۱۵: ۱۶؛ افسسیان ۱۰: ۴-۵؛ و تفسیر آن آیات مراجعه نمایید). بخاطر او است که ما در عیسی مسیح هستیم.

بزرگترین هدیۀ خدا به بشریت همان عیسی مسیح است. مابقی هدایای ارزشمند خدا از قبیل عدالت، قدوسیت، و فدیۀ گناهان، همگی بخاطر و بواسطۀ مسیح بما بخشیده شده است

اول قرنتیان فصل 1 ایه 21 : زيرا خدای حكيم صلاح ندانست كه انسان با منطق و حكمت خود او را بشناسد. بلكه او خود به ميان ما آمد و همهٔ آنانی را كه به پيام او ايمان آوردند نجات بخشيد، يعنی همان پيامی كه مردم دنيا، چه يهودی و چه غيريهودی، آن را بی‌معنی و پوچ می‌دانند

.

در رومیان فصل 16 ایه 27 می خوانیم که : 

 او را که یگانه خدای حکیم است، به واسطۀ عیسی مسیح تا به ابد جلال باد!

نباید فراموش بکنیم که بالاترین هدف حکمت جلال دارن نام خداست !!

عیسی مسیح به عنوان تجسم حکمت، صاحب حکمتی فراتر از سلیمان بعنوان نماینده حکمت در عهد عتیق معرفی شده ( حکمت سلیمان در لوقا ۱۱:‏۳۱‏). در مرگ مسیح بر صلیب و رستاخیزش از مردگان و ظاهر شدن او بر شاگردانش.

 عیسی مسیح به عنوان عطاکننده روح و حکمت هم به جویندگان معرفت و حکمت وهم به جماعت ایماندار  در طول تاریخ معرفی می شود.

 نقطه اوجی که نشانگر حکمت در کتاب مقدس است در مرگ عیسی مسیح بر صلیب به کمال می رسد، زمانی که مطابق با انجیل لوقا ۲۳:‏۴۶‏ عیسی فرمود:" ای پدر به دستهای تو روح خود را می سپارم .


بازتاب و نتایج صلیب و رستاخیز در رابطه با حکمت، طریق جدیدی از فهم و حکمت برای شاگردان مسیح در همه دوران است . داستان اعمال رسولان و حیات کلیسای اولیه و تعالیم رسولان مسیح درسرتاسر عهد جدید و پدران کلیسا تا به امروز به زیبایی منعکس کننده این حقیقت بزرگ است . 


ترس از خدا ابتدای حکمت است و مسیح تجسم حکمت - معرفت و طریق زندگی سعادتمند در این دنیا و ادامه بی زوال آن در جهانی است که می آید

.."..

وقتی تمام این مطالب را در مورد حکمت در عهد جدید مطالعه می کنم شکر گزار خدا هستم که شاگرد عهد عتیق هستم اما ایماندار عهد جدید . 


چون همیطور که گفتم  در کولسیان فصل 2 ایه 3 می خوانیم که : تمام گنجينه‌های حكمت و معرفت خدا، در عیسی مسيح نهفته است


وقتی نمی دانیم که با مشکلات چه کار کنیم باید این واقعیت که انسان فانی هستیم را درک کنیم .همه ما همین هستیم  ظرفیت درک خدا قادر مطلق را نداریم .

 اما می دانیم که عیسی مسیح را می شناسیم . او حکمت خدا است و روح القدس خودش را درون ما قرار داده . 

شاید از من بپرسید که ایا تو حکمت کامل را داری!!؟ جوابم این است که نه !! اما از ان کسی که عیسی مسیح را نمی شناسد با حکمت تر هستم !! چون مسیح را دارم . !!


و در نهایت کسی که حکمت دارد کتاب را از روی جلدش قضاوت نمی کند !! 

خرد و حکمت یعنی شما بفهمید که شما یک بخش دارید و خدا تمام نسخه ها را

کتاب مقدس به ما تعلیم می دهد که حکمت هر چقدر که مهم هست باید ان را بدست اوریم و نباید فراموش کنیم که یک تلاش بی پایان است 


جامعه فصل 9 ایه 13 : حکمت از اسحه جنگ بهتر است . اما یک گناهکار نیکویی بسیار را نابود می کند 


Share by: